Wolkswagen transporter
Tento automobil můžeme také znát jako VW typ dva, kombi, téčko nebo hippie. První typ byl vyroben v roce 1950 a to díky jeho mladšímu bratru Volkswagen brouk. Nejoblíbenějším se stává hlavně v šedesátých a sedmdesátých letech. A to zejména v USA mezi hippie komunitou. Protože cestování transportérem bylo velmi levné, stal se Volkswagen symbolem. Často se logo přemalovávalo na symbol míru. V současné době se už vyrábí šestá generace tohoto vozu.
Nápad na výrobu dostal holandský importér Ben Pon, když v roce 1946 strávil ve Wolfsburgu čas se záměrem domluvit export brouka do Holandska. Úplně prvním modelem byl Typ 29. Mezi charakteristické rysy patří: čelní sklo rozdělené na dvě části nebo zaoblení přední části do tvaru V. V tu stejnou dobu generální ředitel Volkswagenu Heinz Nordhoff schválil výrobu v roce 1949. Jako úplně první finální model Typ 2 vyjel z výrobní linky a představil se tak světu 12.11 1949. Vyráběl se ve více variantách jako třeba Kombi. Ten určitě všichni známe. Už pro něj typické dvě řady sedaček a boční okna. V prvním roce se už výroba vyšplhala na devět a půl tisíce úplně nových vozů. Modely transportérů jsou označeny jako T1 až T6, ale jenom první tři generace jsou potomkem legendárního Brouka. Za zmínku stojí typ Samba byl totiž prezentován jako nejluxusnější a nejvzácnější osobní verze. S průhlednou a vysouvací střechou. Původně pouze pro účely výletní.
Dalším zajímavým kouskem je Typ Adventurewagen. Byl totiž velice populární u komunity hippie a to proto, že byl vyroben v kempovací verzi se zvýšenou střechou. Ale jeho výkon byl pouze okolo 38-40 kW. V Německu vydržela výroba do roku 1967. Poté pokračovala výroba, ale vzhled transportérů se začal měnit. Jako např. hranatější tvar, delší a prostornější karosérie. To bylo typické pro řadu tři. Při výrobě čtvrté generace se soustředili na umístění motoru vpředu a pohonem předních kol. V roce 2005 představili pátou generaci vozu a nové varianty jako Caravelle, Multivan a Business. Určitě se do budoucna máme na co těšit.