Cenová politika a její volba
Cena je částka, za kterou si váš produkt může koupit spotřebitel, zákazník. Dále je to zhodnocení neboli vyjádření hodnoty, kterou zákazník vyměňuje za užitek, protože právě pro užitek si něco kupujeme. Užitek může být různý. Pro zábavu, pro práci, pro každodenní spotřebu.
Produkt je pak výrobek nebo služba.
Výchozí úroveň ceny pak nazýváme cenovou politikou. Protože na jejím základě se rozhodujeme, jakou hodnotu produkujeme.
Jak přijít na výchozí úroveň
Pro nás jako podnikatele je důležité zamyslet se nad tím, zda produkujeme výrobek spadající do vyšší nebo nižší úrovně. Celé se to samozřejmě odvíjí od toho, na co se specializujeme a čím se prezentuje naše firma. Například Adidas asi nebude prodávat boty za 300 Kč.
Vyšší cena
– Smetánková cena – tu můžete nastavit, pokud jste vymysleli světový unikát, něco takového, co tu dosud nebylo a co posouvá civilizaci o kousek dál. Krásným příkladem jsou mobilní telefony, když přišli na trh, stali se něčím naprosto novým. Nikdy předtím zde mobily nebyly, jejich cena tak mohla být nehorázně vysoká a mohli se v ní promítnout i náklady na výzkum, nejen na výrobu + přidaná hodnota. V okamžiku, kdy se objevili první kopie pak už samozřejmě cena začala klesat až do té míry, že jsou dnes jen spotřebním zbožím.
– Exkluzivní výrobky – to, co si kupujeme jednou, nebo jen párkrát za život bude mít přirozeně vysokou cenu (dům, auto…). A také se sem jistě bude řadit zboží, ke kterému se běžný spotřebitel nedostane, protože je určené pro vrchních 10 000jak se, tak říká.
Nižší cena
– Průniková – chcete se dostat na široký trh, prodávat to, co si všichni budou moci koupit, a přitom na tom vyděláte. Vydáte sice nový výrobek, může být dražší, ale stále si to mohou lidé celkem běžně dovolit. Zde se výše ceny odvíjí od funkcí, odolnosti, záruky, služeb, jména firmy…
– Masové spotřeby – kupujeme to běžně třeba každý den. Může si to koupit každý a zcela běžně si to téměř každý i kupuje (rohlíky, pivo, sýr…). Ceny se tady moc nemění a budou velmi podobné jako má konkurence, většinou se cenní, pokud je cena nižší než u konkurence, protože pokud si mám vybrat mezi rohlíkem za 1 a za 2 koruny, nejspíš si vezmu ten za 1 Kč, protože je to stejně jenom rohlík.